Contact

Feiten & fabels over gladheidbestrijding

ACV strooit dag en nacht
Waar. ACV begint met strooien als ze een bericht over gladheid krijgen van MeteoGroup. Ze strooien zowel overdag als ’s nachts.

Als ACV tijdens of na de sneeuwval strooit, verdwijnt de sneeuw snel
Niet waar. Nadat er gestrooid is, moet er eerst verkeer over de sneeuw heen rijden. Anders mengen de zoutkorrels zich onvoldoende met de sneeuw. Hierdoor verdwijnt de sneeuw slechts gedeeltelijk.

Als sneeuw is vastgevroren op de weg, is die moeilijk weg te krijgen
Waar. Vastgevroren sneeuw of ijs laat zich moeilijk verwijderen. Bij sneeuwval wil ACV zo snel mogelijk zout strooien om vastvriezen te voorkomen.

Strooizout werkt altijd
Niet waar. Het wegenzout dat de gemeente gebruikt (natrium chloride), zorgt ervoor dat het vriespunt van de sneeuw verlaagt. Wegenzout werkt tot ongeveer -6 graden Celsius.

Strooizout is onbeperkt beschikbaar
Niet waar. De zoutfabrieken produceren veel zout. Ongeveer 5% daar van maken de fabrieken geschikt om als dooimiddel te gebruiken. Gemeente Ede heeft samen met Renkum, Wageningen en Veenendaal een startvoorraad beschikbaar van 4700 ton zout.

Fiets- en voetbruggen zijn eerder glad dan ‘normale’ wegen
Waar. Bruggen kunnen geen gebruik maken van de warmte van de grond. De temperatuur van zo’n weg komt hierdoor eerder onder het vriespunt.

ACV strooit ook als het niet vriest
Waar. Als gladheid wordt verwacht kan ACV ervoor kiezen om de avond daarvoor de wegen alvast te strooien. Het strooizout kleeft dan aan het wegdek. Dit wegdek wordt niet glad als het daarna nog gaat vriezen.

Niet alle wegen en fietspaden worden gestrooid
Waar. We strooien alleen hoofdwegen, busroutes en diverse fietspaden. Binnen de bebouwde kom hoeft u in principe nooit verder dan 400 meter tot een bestrooide weg te rijden. Buiten de bebouwde kom kijken we naar een redelijke afstand.

Volg voor actuele strooiacties ACV op Twitter via @acvindewinter
 

Terug naar het vragenoverzicht